På DecorRoom.se (org.nr. 559003-9334), handlar du beslag och inredning direkt via E-handel. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.decorroom.se av kunder som är bosatta i Sverige. I det fall att du som kund är bosatt i annat land inom EU är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i det land där du är bosatt. Vi på Decor Room följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-lagar och/eller regler.
Du som användare av decorroom.se eller kund till decorroom.se har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vi frågor, tveka inte att kontakta oss på info@decorroom.eu. Vi återkommer till dig så snart vi kan, oftast inom 24 timmar under helgfria dagar.
Ditt köp
Avtal om köp ingås när du väljer att klicka på Slutför köp i kassan. En orderbekräftelse genereras därefter automatiskt ur vårt system utan manuell översyn. Om vi upptäcker oegentligheter eller oförutsedda avvikelser i din lagda order kontaktar vi dig snarast.
Försäljning till minderåriga
Decorroom.se ingår endast avtal med myndig person (18 år eller över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.
Priser och moms
De priser vi har i butiken visas alltid inklusive 25% moms. Momsen är inkluderad i totalkostnaden som du ser i kassan. Undantag finns om du är företagskund. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan förtida avisering.
Felaktiga priser
Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kontaktar vi dig och förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset samt debitera mellanskillnaden. Alternativt har du naturligtvis möjlighet att avbryta köpet och få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.
Presentkort & rabattkoder
För att använda en rabattkod eller presentkort så ska den anges i kassan, innan du slutför köpet. Rabatten appliceras direkt och de rabatterade priserna visas i din beställning.
Notera att det är ditt ansvar att tillse att priset justeras enligt förväntad rabatt, innan du slutför köpet. Rabattkoder eller presentkort kan inte tillämpas i efterhand.
Har du fått ett presentkort och har frågor om hur du använder det? Tveka inte att kontakta oss via e-post info@decorroom.eu.
Produkter och totalkostnader
Samtliga produkter vi säljer kan brukas i Sverige. Totalkostnad som inkluderar fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är inkluderat i det totala pris som framgår i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan.
Aktuell lagerstatus visas alltid på produktsidan. Vi reserverar oss dock för eventuella lagerfel och slutförsäljning.
Fraktkostnad
För beställningar upp till 499 SEK tillkommer frakt i enlighet med kostnaden för det leveransalternativ du väljer.
För beställningar över 500 SEK erbjuder vi fri frakt med DHL. Fri frakt gäller ej företagspaket eller särskilt skrymmande varor.
Betalsätt
Vi samarbetar med Shopify Payments och erbjuder därigenom ett flertal säkra betalsätt du kan välja på. Bland annat faktura via Klarna eller direktbetalning med PayPal och de vanligaste kredit- och debitkorten.
Vid betalning genom Klarna ingår Klarnas köparskydd. Är du intresserad av att läsa mer om vad det innebär? Klicka här
Leveranstid
Varor som finns i lager levereras vanligtvis till dig inom 3 arbetsdagar. Detta gäller vid val av DHL som speditör, vilket är vårt standard-alternativ. Det finns vissa områden dit speditören inte har daglig utkörning och då kan leveranstiden förlängas något.
Brytpunkt för beställningar är kl 12:00. Beställningar som görs efter kl 12:00 på vardagar samt under helger och helgdagar hanteras nästkommande arbetsdag och normal leveranstid räknas då från denna dag.
Om vi upptäcker att leveransen, p.g.a. lagerfel eller annan anledning, beräknas ta längre än normalt kontaktar vi dig så snart vi kan angående detta.
Vid högtider, storhelger och omfattande realisation kan tiden för hantering och leverans av din beställning påverkas, vilket i samband med detta är att betrakta som ’normalt’.
Frakt & leveranssätt
Leverans av beställda varor sker i första hand med DHL till närmaste ombud.
För beställning upp till 499 kronor tillkommer en fraktkostnad på 49 kronor.
Beställer du varor för över 500 kronor bjuder vi på frakten.
Beroende på typ av produkt och storlek på din beställning erbjuder vi även frakt med Postnord som alternativ att välja för din beställning.
Transportskador / Felexpediering
Om paketet är skadat vid uthämtning/mottagande ska detta anmälas direkt till utlämningsstället/chauffören vid mottagande av försändelsen. Be transportören göra en notering om skadan på ditt utlämningskvitto/fraktsedeln och ta bild/er där skadan/skadorna tydligt framgår. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.
Skulle en eller flera produkter visa sig vara skadade, p.g.a. misstänkt transportskada, ska detta också omgående anmälas till vår kundtjänst (info@decorroom.eu). För att en transportskada ska kunna reklameras gentemot speditören behöver vi anmäla den inom 3 dagar. Du behöver därför anmäla skadan till oss omgående och i god tid innan denna tidsfrist löper ut.
Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador. Det är därför viktigt att du alltid packar upp och kontrollerar att produkten/produkterna är felfria så snart som möjligt efter mottagandet.
En produkt som är felaktigt expedierad ska anmälas snarast möjligt till vår kundtjänst (info@decorroom.eu), men inom maximalt 7 dagar från att paketet är uthämtat. Det gäller t.ex. om du fått fel vara eller antal av en vara. Det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar din leverans så snart som möjligt efter mottagandet. Om en vara skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet under förutsättning att det meddelas inom ovan angiven tidsrymd.
Paket som ej hämtas ut / ej kan levereras
Vid leverans till ombud: Om du inte hämtar ut din beställning, skickas paketet automatiskt i retur till oss 7 dagar efter att det ankommit ombudet. Skulle det ske debiteras du som kund fraktbolagets avgift om 300 kronor för administration och returfrakt av ej uthämtad försändelse. Vill du få paketet utskickat igen, tillkommer utöver denna avgift även en ny fraktkostnad.
Denna avgift debiteras oavsett anledningen till att paketet inte hämtats ut. Du kan via bud hämta ut ett paket om du skulle få plötsligt förhinder.
Detta gäller även om du t.ex. inte kunnat ta del av aviseringar p.g.a. att du angett felaktiga och/eller ofullständiga kontaktuppgifter vid din beställning (läs mer under ’Adress- & kontaktuppgifter’ nedan).
Vid utleverans: Om ditt paket inte kan levereras p.g.a. att kunden angett felaktiga och/eller ofullständiga adress-/kontaktuppgifter (läs mer under ’Adress- & kontaktuppgifter’ nedan) eller inte är anträffbar vid angiven tid, skickas paketet automatiskt i retur till oss. Du debiteras då fraktbolagets avgift om 300 kronor för administration och returfrakt av försändelsen. Vill du få paketet utskickat igen tillkommer, utöver detta, även en ny fraktkostnad.
För tyngre och/eller skrymmande gods tillkommer utöver ovanstående avgift en tilläggskostnad, enligt aktuell frakt-tabell.
Om du har valt Klarna faktura som betalningsalternativ och din faktura är på väg att förfalla under tiden ärendet behandlas, är det viktigt att du ser till att betala fakturan (ev. återbetalning och/eller debitering av avgifter regleras då i efterhand) eller kontaktar Klarna om förlängning för att undvika ev. påminnelseavgift och dröjsmålsränta.
Adress- & kontaktuppgifter
Det är kundens ansvar att ange korrekta och fullständiga uppgifter när du gör din beställning. Kontrollera alltid att du angivit korrekt och komplett leveransadress, namn och mobilnummer i din orderbekräftelse, som du får via e-post inom kort efter genomfört köp.
Om någon uppgift är felaktig behöver du kontakta vår kundtjänst (info@decorroom.eu) omgående, för att vi ska ha möjlighet att korrigera felet innan din order packas och skickas.
När en försändelse väl överlämnats till speditören har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller på annat sätt vara behjälpliga med att påverka leveransen.
Leveransförsening
Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar för din order kontaktar vi dig omgående via e-post.
Skötselanvisningar
Torka med fuktig trasa, utan lösa hårstrån. Undvik alla slags kemikalier. Alla ytbehandlingar är benägna att åldras.
Installation
Konsultera alltid en fackman när du installerar våra produkter. Decor Room är inte ansvarigt för användning eller genomförandet av installationen.
Samtliga varor som säljs på Decor Room omfattas av en garanti på 12 månader från vår tillverkare, om inte annat anges. Alla varor omfattas dessutom av konsumentköplagen och alla ärenden kommer hanteras i enlighet med denna.
Produkter av naturmaterial såsom obehandlad mässing och läder omfattas även de av garantin, men i en begränsad form enbart avseende funktion. Naturmaterial reagerar på/med alla faktorer i sin omgivning och detta inkluderar bland annat luftkvalitet, solljus och allmänt användande. Nyansskillnader i materialets färg kan förekomma i nyskick. Garantin kan av de anledningarna inte appliceras i dessa avseenden.
Returrätt
Hos oss ska det vara enkelt att både handla och kunna returnera produkter som inte blev som du hade tänkt dig. För privatpersoner gäller returrätt i 30 dagar från det att varan mottagits. Skulle du inte vara nöjd med varan/varorna så kan du skicka tillbaka din beställning till oss och få pengarna för returnerade produkter tillbaka, minus returfrakt som du själv bekostar.
Nedan finner du alternativ för retur för dig som befinner dig inom EU:
1) Du vill ha vår hjälp att göra en retur (returavdrag görs á 79 kr)
Kontakta info@decorroom.eu och meddela ditt beställningsnummer samt vilka produkter och antal som du vill returnera. Invänta därefter instruktioner. Vi hanterar inkomna ärenden så snabbt vi kan, ofta inom 24 timmar. Vi skapar då en returfraktsedel hos DHL som mailas till dig. Kundinformationen som uppgetts vid ordertillfället är den som kommer att appliceras på returfraktsedeln.
2) Du vill göra en retur direkt till vårt lager
Självklart går det bra att returnera din webborder i direkt hos oss på vårt lager. Du behöver meddela ditt besök innan för att säkerställa att lagret är bemannat vid datum och tid för returen. Vårt lager är beläget på Öregrundsgatan 4, Gärdet i Stockholm. Retur av order lagd i webb-shoppen återbetalas genom den betaltjänst du valt att betala med, vilket gör att det tar 2-10 arbetsdagar innan återbetalningen finns på ditt konto.
För returer som kommer från land utanför EU gäller nedan villkor vid retur:
1. Meddela oss vad du önskar returnera via mail på info@decorroom.eu
2. Packa varorna i skyddande emballage och skicka till oss med valfri speditör och med leveransvillkor DDP (Delivered Duty Paid). Meddela oss därefter sändningsnummer för din retur. Observera att det är du som kund som står för returfraktkostnaderna för returer utanför EU och att vi som företag ej löser tullkostnader eller annat som kan uppstå, därav viktigt att försändelsen skickas enligt villkoret DDP som nämns ovan.
Har du öppnat en eller flera produkter som du vill returnera? Inga problem – så länge varan är i nyskick, utan märken eller annan åverkan samt att samtliga tillhörande delar (så som skruvar etc.) och komplett originalförpackning returneras så accepterar vi din retur med full återbetalning för returnerade produkter.
Det är kundens ansvar att packa varorna noggrant och säkert inför returleverans. Varje produkt ska packas separat i sin originalförpackning/påse. Lägg t.ex. inte skruvar löst i påsen tillsammans med ett handtag/knopp, som då riskerar att repa produkten. Skyddande emballage ska användas mellan de förpackade produkterna, så att inga skador riskerar att uppkomma under returleveransen. För returnerade produkter i ej säljbart skick medges ingen återbetalning.
Om någon vara skulle vara skadad när du får den, se separat avsnitt om reklamationer nedan.
Reklamation av skadad/defekt vara måste alltid göras innan en eventuell retur av hela eller delar av en beställning.
Byte av varor kan göras i de fall produkter till samma styckekostnad och totalvärde ska bytas, t.ex. till en annan färg/utförande eller en annan serie med motsvarande pris. Vid byte betalar kunden ordinarie returfrakt samt ny fraktkostnad. Vid byte på vårt lager tillkommer inga kostnader.
Vi löser ej ut returer som skickas till oss via utlämning på serviceombud.
Fraktavgift och returporto betalas av dig som kund. Vill du ha vår hjälp med en retur, tveka inte att höra av dig till vår trevliga kundsupport på info@decorroom.eu.
Undantag från ångerrätten
Vill du göra ett köp av en produkt med tillval/specifikationer/färger som vi inte tillhandahåller i vårt ordinarie sortiment och som sedan beställs eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten.
Ångerrätten omfattar inte företagskunder, men vi försöker alltid vara behjälpliga i att hitta en lösning om sådan situation skulle uppstå.
Om du mottar en vara som är skadad, defekt eller felaktig ska det anmälas snarast möjligt till Decor Room, men inom maximalt 7 dagar från att paketet är uthämtat. Detta gäller för reklamation av alla typer av synliga skador/defekter - t.ex. skador på ytbelag, fabrikationsfel i utformning, saknade tillbehör etc. Det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar din leverans så snart som möjligt efter mottagandet. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet, under förutsättning att det meddelas inom ovan angiven tidsrymd. Åtgärdande av en reklamerad vara sker alltid på vår bekostnad, men kontakta oss alltid innan ni returnerar en reklamerad vara. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri vara. Reklamation av skadad vara måste göras separat och innan eventuell retur/nyttjande av ångerrätt av hela eller delar av en beställning.
Ovan stycke avser reklamation av alla typer av synliga skador/defekter. Vid fabrikationsfel som är möjliga att uppdaga först vid montering/användning av produkten gäller vår garanti, se separat avsnitt i köpvillkoren.
Observera att synliga transportskador måste anmälas inom 3 dagar till vår kundsupport.
Kontakt vid reklamation
E-post: info@decorroom.eu
Konsultera alltid en fackman när du installerar våra produkter. Decor Room är inte ansvarigt för användning eller genomförandet av installationen.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i marknadsföringen och för utgående sortiment. Vi har ingen skyldighet att leverera varor med uppenbar fel prissättning. Vi garanterar inte att varor levereras inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan inträffa.
Tvist med anledning av tillämpningen eller tolkningen av dessa köpvillkor skall i första hand lösas genom förhandling mellan kunden och Decorroom.se. Kan dessa parter inte komma överens avgörs tvisten i svensk domstol enligt svensk rätt.
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.